Interview met de lokale bevolking in Mariupol

Oekraïne | Interview met de lokale bevolking in Mariupol | Engelse ondertiteling

Interviewers: normale druk, geinterviewden: vet gedrukt.

00:00 Interviewer:
-Alstublieft, een vraag. Mijn naam is Tatyana. Heeft u het gevoel dat er een oorlog gaande is in Mariupol, aan de rand, in Oekraïne?
00:08
[Vrouw in rode jas]– Ja, de oorlog zal plaatsvinden, omdat er een herpositionering van de Oekraïense troepen is. Ze wachten ….
00:18
– Waar wachten ze op, naar uw idee ? – Herpositionering, reorganisatie, en zeker zal er oorlog komen.
00:30
– Waar zal het zijn, naar uw idee? In welke richting zal het zich bewegen ~ naar de Mariupol-Berdyansk richting, of vice versa naar de kant van Novoazovsk?
00:37
– Naar de kant van Berdyansk, nee … Meer waarschijnlijk, naar de kant van Berdyansk, denk ik.
00:45
– Dus, je bedoelt dat de Russische troepen en militanten zullen aanvallen?
00:51
– Nou, welke Russische troepen? Is het Rusland dat naar Oekraïne is gekomen? Oekraïne heeft deze oorlog veroorzaakt.
01:01Mariupol-civil_vid0.24
Oekraïne veroorzaakte deze oorlog, niet Rusland. Rusland heeft Donbass niet nodig, eerlijk gezegd. Absoluut niet nodig. En zo is het.
01:09
En voor de Krim, kan ik zeggen – u bent jonger dan ik – ik heb geleerd over de geschiedenis van de Sovjet-Unie, dus weet ik dat de Krim Russisch grondgebied is.
01:19
Uit de tijd van Ekaterina II is dit Russisch grondgebied. Er vestigden zich daar Grieken, ze leefden, alles was rustig, totdat Uk …
01:27
– Kunt u mij vertellen: bent u er klaar mee … wenst u dat deze oorlog einde ten einde kwam ?
01:32
– Ja dat wens ik. Ik heb 50 jaar in Oekraïne gewoond. Het was goed, of normaal, maar in ieder geval leefden we zonder oorlog.
01:42
We betaalden belastingen; en nu zijn wij, gepensioneerden, op onze knieën gedwongen.
01:47
– Waar komt u vandaan, uw herkomst?
01:48
– Ik kom uit Wit-Rusland. Ik heb 52 jaar in een psychiatrisch ziekenhuis gewerkt. 52 jaar.
01:56
– Kunt U mij uitleggen: Hoe wilt u dat deze oorlog eindigt ? Dus dat de oorlog zou eindigen, en wat hier dan zal zijn: Oekraïne, Volksrepubliek Donetsk, Novorossiya, Rusland, iets anders ?
02:03
– Laat het Oekraïens grondgebied zijn. Zeker, ik zou … Ik kan nu niet in Rusland wonen, want ik heb … mijn dochter woont in Rusland. Waar moet ik heen? Ze woont in Moskou.
02:14
Ze heeft een niet zo groot appartement, maar waar zou ik heen gaan ? Ik woonde hier al 50 jaar, 52 jaar …
02:21
– Alsjeblieft, zeg me: bent u bereid om iets op te offeren, om deze oorlog te beëindigen ?
02:24
– En wat kan ik opofferen? Niets. Als ik een beetje jonger was, zou ik meedoen in de oorlog, maar niet voor het Oekraïense leger.
02:37
– En waar? – Ik zou bij de ~ zoals ze zeggen ~ militanten gaan.
02:43
– Wat betekent het verdedigen van Oekraïne ? Waarom is Oekraïne naar Oost-Oekraïne gekomen?
02:47
– Het verdedigt zijn grondgebied.
02:49
– Het verdedigt haar grondgebied? En wat – Rusland kwam naar dit gebied?
02:54
– Om het te grijpen, denk ik? – Onzin, nosense. [loopt weg] – Dank je, wat is je naam? – Zhanna.
Mariupol-civiel_vid5.50

Opmerking over vertaling vooraf: Dit tweede interview is misschien moeilijk te volgen, omdat er veel dubbelzinnige uitdrukkingen worden gebruikt zoals “ze” en omdat de sprekers het als begrepen veronderstellen wie zij bedoelen – terwijl nou juist daar het probleem zit (wie valt wie aan, etc). Op enkele plaatsen is geprobeerd dit binnen de redelijkheid op te helderen tussen vierkante haken. Wat wel relatief duidelijk is, is dat zij vinden dat Rusland niet in Mariupol / Oekraïne aan het vechten is, en dat Oekraïne met zichzelf vecht om het volk af te leiden van interne economische problemen. Het lijkt erop dat zij zeggen dat de troepen van Kiev de nederzetting Shirokino hebben geplunderd.

03:00
[Man en vrouw]
– Mag ik even met je praten voor een minuut? Mijn naam is Tatjana, van Jevgeni [?]. We zijn van het 5e kanaal. Heeft u het gevoel dat de oorlog door gaat?
03:07
– Zeker. Het is onmogelijk om zelfs maar tv te kijken. Wij zijn voortdurend ongelukkig.
03:16
– Wat heeft de oorlog van u weggenomen?
03:18
– Van mij? Rust, gezondheid … – Moederland, gezondheid – we moesten een chirurgische operatie ondergaan.
03:24
Wat heeft het gekost? Mijn land is afgepakt. Ik woonde hier al 70 jaar. Ik bouwde een huis, maakte alles zelf. Ik dacht dat ik mijn laatste dagen zou leven als …
03:36
– Wie neemt het af, en welk moederland?
03:38
– De autoriteiten. Die nu in de overheid zijn. En met jou … het spijt me, ik kan je niet uitstaan: journalisten. Waarvoor? Voor anti-objectiviteit. Want de waarheid: welkom, maar jullie hebben geen objectiviteit.
03:55
– Het is duidelijk dat het eng is … – Wat is de waarheid? Vertel het me, alstublieft. Wat is uw waarheid?
04:00
Wat wilt dat wij vertellen, zodat we de waarheid verspreiden? Ik wil het echt.
04:04
– Eerst en vooral, hoe kunnen Slavische mensen elkaar vernietigen ? Dat is het eerste, het moet worden verteld ~ ze lijken wel zombies.
04:13
– U bedoelt dan Slavische mensen andere Slavische mensen doden ? Maken het duidelijk.
04:16
– Een Rus is Slavische, en een Oekraïen is Slavische. Wat wil je nog meer?
04:22
– Wie kwam waar en wie vernietigt wie ? Maken het meer concreet, want ik zou het verkeerd kunnen begrijpen.
04:27
– Meer concreet … Toen alles hier begon na de 13e mei, toch? Wie bracht troepen hier? Er was niemand met wapen hier, maar Kanonnen, tanks en Grads kwamen hier.
04:44
Alles … in plaats van met mensen te praten. Zij hebben hun mening, hun posities, om te praten … Ze vernietigden … Wat voor soort land hebben ze vernietigd ? Het is verschrikkelijk. Ik heb geen Volksrepubliek Donetsk
nodig, noch …

04:59
– En dit … wie … – Dit is de gemeenteraad. – En wie heeft het verbrand? – De nationale garde.
05:08
Volksrepubliek Donetsk mannen stonden daar .. – En ik hoorde dat demonstranten het in brand hadden gestoken.
05:12
– Er waren demonstranten hier. Toen de Nationale Garde kwam … nou, ze kwamen met gepantserde voertuigen, gewapend, terwijl er hier niemand bewapend was.
05:22
Zij [de demonstranten] renden weg, en zij [de nationale garde] namen het in. Ze [de nationale garde] zochten naar iets voor een dag of twee, staken het [de gemeenteraad] in brand, en vertrokken.
05:30Mariupol_civiel_vid3.40
– Denk er gewoon maar over na – waar kunnen demonstranten wapens vandaan halen ? – En ze verbranden de Privatbank ook.
05:35
– Wie gaf hen wapen? – Ze hadden geen wapen. – Nee, ze hadden wapen.
05:39
– Nee … ze konden iets hebben …
05:42
– Ben je klaar om iets op te offeren om deze oorlog te beëindigen ?
05:47
– Ik? Ik ben verrast. We hebben Oekraïne hier? Hier Oekraïners moeten leidend zijn. Maar Oekraïners vechten, in de frontlinie.
05:59
– Tegen wie vechten ze?
06:00
– En Joden regeren, stuurden ze daarheen. Het spijt me, ik ben nog nooit een nationalist geweest of Jingo, of iemand anders geweest. Maar dit is verschrikkelijk.
06:11
– Dus, denkt u niet dat Rusland hier vecht ?
06:14
– Ik denk dat niet, ik denk niet dat Rusland hier vecht.
06:18
– En met wie is het Oekraïense leger dan aan het vechten ?
06:21
– Met zichzelf.
06:23
– Ze [Oekraïne] creëerden … Ze [Oekraïne] hebben het [oorlog] nodig, waarom? Zij [Oekraïne] hebben behoefte aan een vijand.
06:27
– Waarvoor? – Om mensen af te leiden. – Waarvan? – Van het interne leven. Omdat we in de armoede verkeren. We hebben een verwoestte economie, alles …
06:38
Als dit leger terug komt … ze zullen zien, dat hun families honger hebben, er is geen werk, niets. Er zouden interne …
06:49
En dat hebben ze niet nodig. Zij hebben behoefte aan oorlog, zodat er een externe vijand zou zijn. Dat is het steeds.
06:56
– Denkt u niet dat het Oekraïense leger u beschermt ?
06:58
– Nee, dat denk ik niet. – Hoezo ?
07:02
– Als we niet “beschermd” werden, zouden we nu stil en vreedzaam leven.
07:07
– Net als in Donetsk?
07:08
– Nee, niet zoals in Donetsk. Dit alles is verzonnen.
07:14
– Maar er zijn berichten uit Novoazovsk die zeggen dat er Russische kozakken en reguliere …
07:20
– Mensen zijn hetzelfde, iedereen.
07:22
– Hoe kun je het niet begrijpen? Turchinov kwam, er moet lawaai gemaakt worden zoals in Odessa zodat het lijkt dat er wordt gewerkt,
te weten: oorlog.

07:31
Ze gingen nieuwe steden innemen. Wat ? Er was niemand. Noch Volksrepubliek Donetsk, of wie dan ook.
07:37
Zij kwamen daar binnen. Turchinov rapporteerde: we namen Shirokino in. Er was niemand daar. Ik verbleef in het ziekenhuis met een persoon van daar.
07:47
Hij werd dagelijks bezocht … Er was daar niemand. [Vermoedelijk bedoeld spreker dat er “geen Milities waren, geen gewapende opstand, niets waar de troepen van Kiev een reden voor repressie in zouden kunnen zien”] Noch Volksrepubliek Donetsk, noch … Ze kwamen, vernietigden.
07:53
Het spijt me. Kom naar Nova Pochta (koeriersdienst bedrijf) en vraag wat ze naar huis stuurden. – Wordt niet zenuwachtig. Laten we naar huis gaan.
08:02
– Wat [stuurde de koeriersdienst naar huis] ? – Koelkasten, tv’s, en zelfs gesmede poorten en deuren.
08:09
Ze plunderden, namen alles weg uit Shirokino en stuurden het naar huis. Is dat normaal?
08:15
– Dankjewel. Wat is u naam? Nikolay? – Ja. – En jij? – All.
Dank je.

One thought on “Interview met de lokale bevolking in Mariupol

Geef een reactie

